خرید املاک موروثی

آیا خرید املاک موروثی از نظر قانونی مشکل دارد؟

نکات حقوقی مهم در خرید املاک موروثی

توجه به نکات حقوقی مهم در خرید املاک موروثی باعث می شود از بروز هرگونه مشکل در آینده پیشگیری کنید. املاک موروثی به املاکی گفته می شود که صاحب اصلی آن فوت کرده و مطابق با قوانین و مقررات آن ملک به وراث او که شامل خانواده و هر کسی که در وصیت نامه قید شده باشد می رسد. اگر تصمیم بر خرید یک ملک ورثه ای دارید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مطلب سعی کرده ایم نکات مهمی که باید هنگام خرید ملک موروثی به آن توجه کنید را برای شما ذکر کنیم.

هنگام خرید ملک موروثی به چه مواردی توجه کنیم؟

طبق قوانین حقوقی انحصار وراثت کشور، پس از فوت مالک اصلی ملک های او به وراق او انتقال می یابد. هم چنین اگر مالک اموال خود را به غیر از وراث بخشیده باشد و یا شرایط خاصی برای ملک در نظر داشته باشد این قانون به طرز دیگری اجرا خواهد شد. اما اغلب ملک افراد متوفی پس از مرگشان به وراث که خانواده او هستند خواهد رسید.

وراث می توانند املاک به جای مانده را بین خود تقسیم کنند و یا این که آن ها را فروخته و مبلغ حاصل از فروش آن را با توجه به سهم الارث بین خود تقسیم کنند. اگر قصد خرید یک ملک موروثی دارید باید نکاتی را در نظر خود داشته باشید تا مشکلی به جود نیاید. خرید و فروش این املاک مجاز است اما باید یکسری جوانب را رعایت کرد. نکات حقوقی مهم در خرید املاک موروثی شامل موارد زیر می باشد:

مشخص بودن صاحب ملک

اولین نکته در خرید ملک ورثه ای توجه به سند مالکیت است. سند مالکیت باید به نام فرد متوفی باشد. اگر سند به فرد دیگری مثلا همسر متوفی باشد این ملک موروثی محسوب می شود و خرید آن ممکن است با مشکل روبرو شود.

مشخص بودن وارثان

یکی دیگر از مدارکی که برای خرید و فروش امکلا موروثی نیاز می باشد، گواهی انحصار وراثت می باشد. این گواهی توسط مراجع قضایی ضادر می شود و به شکل دقیق وارثان ملک بیان شده است. هم چنین برای اطمینان علاوه بر بررسی گواهی انحصار وراثت شناسنامه متوفی را اداره ثبت احوال استعلام بگیرید. با انجام این کار از وجود ورثه ای دیگر مطمئن خواهید شد.

بررسی وصیت نامه متوفی

اگر قصد دارید که یک ملک موروثی بخرید حتما قبل از انجام معامله وصیت نامه را به طور کامل با دقت بخوانید.  هر فردی می تواند بخشی از اموال خود را به فرد دیگری واگذار کند. این موارد در وصیت نامه نوشته می شوند. بنابراین اگر وصیت نامه آن شخص را برسی کنید متوجه این موضوع خواهید شد. زیرا اگر قسمتی از ملک به فردی یا ارگانی واگذار شده باشد آن شخص یا ارگان باید موافق معامله باشد و در زمان معامله باید حضور داشته باشد. در نتیجه در صورت عدم توجه به این نکته برای شما مشکل پیش خواهد آمد.

تقاضای مفاصا حساب مالیاتی

در هنگام خرید املاک موروثی تقاضایث مفاصا حساب مالیاتی بدهید. با توجه به قانون مالیاتی کشور وراث بعد از فوت مالک اصلی باید اقدام به پر کردن اظهارنامه مالیاتی کنند و تمام دارای و اموال متوفی در آن به ثبت برسد. بعد از این که دارای های متوفی محاسبه شد و میزان بدهی او مشخص شد وراث باید مبلغ تعیین شده را پرداخت کنند.

موافقت تمام وراث

یکی از نکات مهم زمان خرید ملک موروثی موافقت تمام وراث می باشد. اگر حتی یک نفر از وراث مخالفتی با معامله داشته باشد این امر می تواند باعث بروز مشکلات بسیاری برای خریدار ایجاد کند. در نتیجه دقت کنید که همه وراث موافق فروش این ملک باشند.

بررسی وراث صغیر

گاهی پیش می آید که در بین وراث فرد صغیری وجود دارد که به سن قانونی نرسیده و شما با او نمی توانید معامله ای انجام دهید. در نتیجه باید قیم رسمی و قانوی او حضور داشته باشد. البته لازم به ذکر است که قیم نمی تواند اموال فرد صغیر را بفروشد و باید مجوزهای لازم را از دادسرا بگیرد. بنابراین در زمان خرید ملک ورثه ای در صورت وارث صغیر تمام مدارک شناسایی را بررسی کرده تا در روند معامله خللی ایجاد نشود.

بررسی وکالت نامه

در بعضی از مواقع پیش می آید که وراث نمی توانند در زمان معامله حضور پیدا کنند و به جای خود وکیل خود را برای پیگیری امور می فرستند. شما در این شرایط باید اطمینان حاصل کنید که وکالت وکیل از طرف ورثه قانونی می باشد. باید بدانید که دست نوشته و یا شفاها تعیین وکیل مورد قبول نمی باشد و وکیل برای انجام کار باید وکالت نامه رسمی از وراث داشته باشد. این وکالت نامه باید در دفاتر رسمی اسناد رسمی تنظیم شود.

هم چنین باید بررسیث کنید که اختیارات وکیل تا چه میزان است. اگر به او اجازه فروش و دریافت پول از طرف وراث داده باشد قادر خواهد بود تا معامله را انجام دهد. به این نکته توجه کنید که وکیل ممکن است فقط اجازه فروش داشته و نمی تواند دریافت پول را قبول کند. گر شما پول را به وکیل تحویل دهید ممکن است بعدها وراث مدعی شوند که در وکالت نامه تنها اجازه فروش به وکیل داده اند و حق دریافت پول را نداشته است. در این صورت شما مقصر نرسیدن پول به دست وراث معرفی خواهید شد و مجددا از شما درخواست دریافت پول می کنند.

پرداخت مبلغ معامله به همه وراث

یکی از موادی که در معاملات املاک موروثی پیش می آید، عدم توجه به نحوه پرداخت مبلغ معامله به صورت درست است. ممکن است خریدار تمام مبلغ معامله را به یک وارث دهد تا او بین دیگران تقسیم کند. می دانستید با انجام این کار به مشکل خواهید خورد؟ بنابراین توصیه می شود تا در زمان تحویل مبلغ معامله سهم هر ورثه را به صورت جداگانه پرداخت کنید. با انجام این کار هیچ یک از وراث نمی توانند ادعا کنند که حق خود را از این ملک دریافت نکرده اند.

املاک موروثی بخریم یا نه؟

در این مطلب ذکر شد که برای خرید املاک موروثی هیچ مشکلی وجود ندارد. اما باید در هنگام معامله به نکاتی توجه کنید تا بعدها دچار مشکل نشوید. حال اگر تمایل به خرید ملک موروثی دارید با در نظر گرفتن نکات حقوقی اقدام به خرید آن کنید. با دانستن و رعایت این نکات از هرگونه مشکل در آینده جلوگیری خواهید کرد.