نکات قرض دادن پول

قبل از قرض دادن پول به دیگران این 5 اصل ضروری را رعایت کنید

نکات مهم در زمان قرض دادن پول

در شرایط نامناسب اقتصادی که اکنون در کشور وجود دارد قرض دادن پول به دیگران می تواند کار معقولانه ای نباشد. با توجه به این شرایط اقتصادی می توان دریافت که تعداد زیادی از افراد دچار بحران مالی شده اند و درک این موضوع اصلا سخت نیست. در این شرایط هر فردی دوست دارد که به آشنایان خود کمک کند. اما افراد کمی نبوده اند که از وام ها و قرض هایی که پرداخت نشده اند روابط آن ها از بین رفته است . در این مقاله می خواهیم 5 قانون را که باید هنگام قرض دادن پول به آن توجه کنید را توضیح دهیم.

اصل اول: فقط اگر 100 درصد مطمئن هستید پاسخ مثبت دهید

طبق گفته ی دکتر لوین اگر به حرف دیگران فکر کرده و یا در مقابل آن ها احساس گناه می کنید بهتر است بدون هیچ معطلی نه بگویید. اگر این شرایط به وجود بیاید که که تنها به خاطر این که به حرفی که زده اید عمل کنید و بدون رضایت قلبی اقدام به آن کار کنید باعث می شود که از طرف مقابل دلخور و رنجور شوید و رابطه ای که بینتان وجود دارد خراب شود. در حالی که دوستان و آشنایان شما را مجبور به این کار نکرده اند و می توانید انتخاب کنید که نه بگویید و پاسخ منفی شما به منزله خودخوداهی و یا بد بودن شما نخواهد بود.

هم چنین با توجه به توصیه لوین می توانید درخواست دوست خود را به نرمی رد کرده و مثلا به بیان جمله ای اگر می تونستم کمکت می کردم و در حال حاضر این مقدار پول را ندارم  پاسخ او را بدهید. هم چنین اگر نیاز است در خصوص هزینه هایی که اخیرا کرده اید توضیح دهید.

در قدم بعدی می توانید با او همفکری کرده و پیشنهاداتی جهت رفع مشکل او ارائه دهید. دوستی که واقعی باشد به آسانی پاسخ منفی شما را خواهد پذیرفت و از همفکری و پیشنهادات شما تشکر خواهد کرد. اما اگر پاسخ منفی شما باعث ناراحتی او شد شاید بهتر است که نگاهی دوباره به رابطه بینتان انداخته و آن را بازبینی کنید تا قبل از پیش آمدن مسائل مالی آن رابطه خاتمه یابد.

اصل دوم: زمانی تصمیم به قرض دادن پول کنید که آمادگی از دست رفتن پول خود را داشته باشید.

شاید دوست و آشنای شما تمام تلاشش را بکند که جواب اعتماد شما را بهدرستی ادا کند اما با توجه به نظر بایرون الیس ممکن است برنامه ریزی او با مشکل بخورد و مانع آن شود که پول شما را پس دهد . اگر وام دهنده به مشکل بخورد شما باید با انواع طلب کاران و اقساط خودکار روبرو شوید. حال تصور کنید که به پولتان نیاز داشته باشید که با این شرایط تنش و اضطراب شما چند برابر خواهد شد.

اصل سوم: زمان و شیوه دقیق باز پرداخت و تسویه را تعیین کنید

علی 2 سال پیش برای خرید خانه از برادرش مهران مبلغی پول قرض گرفت. آن ها درباره ی بازپرداخت آن توافقی نکردند. مهران تصور می کرد وقتی برادرش اوضاع بهتری داشته باشد قرض او را پس خواهد داد. اما اکنون پس از 2 سال مشخص شده است که برادر او مثل مهران فکر نمی کرده است. مهران از پس ندادن پول ناراحت نیست و شاید هیچ حرفی هم در این خصوص با او نزند. اما چون خودش تصمیم بر سرمایه گذاری داشته آن پول می توانست کمک بزرگی به او کند.

الیس باور دارد که باید زمان بازپرداخت به طور دقیق مشخص باشد و شرایطی که هر طرفین توافق می کنند برای بازپرداخت مشخص کنید. این کار برداشت اشتباه را که شما به دنبال بازگشت پول خود نیستید را اصلاح خواهد کرد. هم چنین وام گیرنده به  بهانه این که شما نیازی به پول خود ندارید پرداخت اقساط را پشت گوش بیاندازد.

هم چنین با توجه به تورمی که در برخی از کشورها وجود دارد هیچ اشکالی ندارد مقداری بیشتر از پولی که قرض داده اید پس بگیرید.

اصل چهارم: همیشه مبلغ و شرایط بازپرداخت را مکتوب کنید

ممکن است به دلیل حافظه ضعیف و تغییر الویت ها و یا بر اساس حدس و گمان مبلغ دیگری جایگزین توافق اولی شود.  در نتیجه رابطه و فامیلی به مشکل بر می خورد. هم چنین در صورت مکتوب بودن باعث می شود که وام گیرنده ماجرا را جدی تر بگیرد و  برای تسویه حساب تمام تلاش خود را کند.  با این شرایط در صورتی که پرداخت مبلغ انجام نشود با مراجعه به نسخه مکتوب توافق هیچ شبه ای نمی ماند و از تعارفات بین دوست و فامیل در امان می مانید.

شما می توانید بدون مراجعه به مشاور حقوقی شرایط پرداخت را آسانی بنویسید و طرفین یک نسخه از آن را نزد خود داشته باشند. هم چنین اگر شرایط پرداخت پیچیده تر است و نیاز به تضمین و یا وثیقه دارد و یا مبلغ وام بزرگ است بهتر است اقدام به توافق نامه قانونی کنید.

مواردی که بهتر است در توافق نامه به طور واضح بیان شود شامل تاریخ، مبلغ اقساط، تاریخ تسویه کامل، کل مبلغ بازپرداخت و جریمه دیرکرد یا بهره آن می باشد. هم چنین اطلاعات طرفین و آدرس و امضای دو طرف در برگه توافق نامه ذکر گردد. حتی می توانید برای محکم کاری از وام گیرنده تقاضای سفته کنید.

اصل پنجم: در صورت تاخیر در پرداخت اقساط بی توجه نباشید

اگر مبلغ مورد نظر در زمان مشخص شده در حساب شما نبود به این تاخیر بی توجه نبوده و سریعا آن را پیگیری کنید. در غیر این صورت به طرف مقابل شما این حس دست می دهد که برایتان اهمیت چندانی ندارد.

این ضرب المثل را باید فراموش نکرد که حساب حساب است، کاکا برادر. بدون هیچ گونه تعارفی باید حق خود را بگیرید. با این اوضاع هیچ سوء برداشتی برای هیچ یک پیش نمی آید. اگر برای تاخیر در پرداخت مبلغی به عنوان جریمه تعیین کنید دیگر مجبور نخواهید بود که دائما موعد پرداخت را به طرف مقابل گوشزد کنید.